4 دقیقه مطالعه

ماسه کرومیتی

حتما با کروم آشنا هستید. یکی از فلزات مهم صنعتی که سخت و شکننده است و رنگی سفید نقره ‌ای دارد. اما این فلز مهم به صورت آزاد در طبیعت یافت نمی شود و باید به دنبال ترکیبات معدنی آن ...

ماسه کرومیتی

حتما با کروم آشنا هستید. یکی از فلزات مهم صنعتی که سخت و شکننده است و رنگی سفید نقره ‌ای دارد. اما این فلز مهم به صورت آزاد در طبیعت یافت نمی شود و باید به دنبال ترکیبات معدنی آن بود. در این میان کانی کرومیت مهم ترین منبع کروم است. از کرومیت به دلیل خواص دیرگدازی فوق العاده آن، محصولی به نام ماسه کرومیتی تولید می شود که کاربردهای بسیار زیادی در متالورژی و صنایع شیشه و سرامیک دارد. در این مقاله با این ماده و خواص آن بیشتر آشنا خواهید شد.

آشنایی با کرومیت و ماسه کرومیتی

کرومیت یک ماده معدنی متشکل از آهن، کروم و اکسیژن با فرمول شیمیایی FeCr2O4 است. این ماده ارزشمند در طبقه بندی اکسیدها و متعلق به گروه “اسپینل” است. معمولا با رنگ طوسی متمایل به سیاه دیده می شود و محل تشکیل آن در سنگ های آذرین زیرزمینی است. البته این اکسید معدنی را می توان در سنگ های متامورفیک و رسوبی نیز پیدا کرد.

سنگ معدن کرومیت

حدود 40 درصد از کرومیتی که از معادن جهان استخراج می شود، در ساخت دیرگدازها استفاده می شود. یکی از مهم ترین دیرگدازهای صنعتی، ماسه کرومیتی است که کاربرد اصلی آن در صنایع ریخته گری است. علاوه بر ماسه کرومیتی، آجرهای نسوز و دیگر مواد نسوز صنعتی نیز از کرومیت تولید می شوند.

فروش ماسه کرومیتی | قیمت ماسه کرومیت

کرومیت تنها منبع فراوان و اقتصادی کروم است و کروم برای تولید بسیاری از قطعات فلزی صنعتی عنصری حیاتی به شمار می رود. بسیاری از مواد معدنی دیگر ممکن است حاوی کروم باشند، اما هیچ یک از آن ها در مناطق رسوبی با قابلیت استخراج آسان وجود ندارند.

خواص کرومیت

تشخیص کرومیت در نگاه اول ممکن است کمی سخت باشد. از این رو چند خاصیت مهم آن باید در نظر گرفته شود تا از دیگر مواد معدنی قابل تمییز باشد. درخشش ظاهری، رنگ و وجود رگه های قهوه ای بر روی سنگ کرومیت می توانند به تشخیص بهتر آن کمک کنند.

به علاوه، کرومیت کمی خاصیت مغناطیسی دارد که در مواردی ممکن است آن را با مگنتیت اشتباه بگیرید. به طور کلی می توان گفت ارزیابی دقیق سختی و جاذبه ویژه برای اطمینان از اصالت کرومیت ضروری است. در جدول زیر مشخصات کرومیت را ملاحظه می کنید.

خواص کرومیت

ماسه کرومیتی چگونه تولید می شود؟

بخش اعظم کرومیت تولیدی در معادن به صورت ذراتی با ابعاد کوچک (زیر 200 میکرون) است. بدیهی است که پر عیارسازی این ذرات به کمک فرایندهای ثقلی مشکل است. از طرفی این مواد بسیار با ارزش برای افزایش سوددهی و کاهش آثار مخرب زیست محیطی حتما باید بازیافت شوند و مجددا مورد استفاده قرار گیرند.

استفاده از جداکننده‌ های مغناطیسی با گرادیان بالا می‌ تواند برای پرعیارسازی مواد با خاصیت مغناطیسی کم مانند کرومیت مورد استفاده قرار گیرد. پس از پر عیار سازی، طی فرایندهای آماده سازی دیگری مانند حجم دهی، زبرسازی سطحی و حذف آب محصول، ماسه کرومیتی تولید می شود. این محصول در گروه ماسه های گوشه دار قرار می گیرد و به رنگ سیاه است.

تولید ماسه کرومیتی

وضعیت معادن کرومیت در ایران و جهان

ماده معدنی کرومیت برای اولین بار در سال 1979 میلادی به وسیلۀ “لاویتس” شناسایی و معرفی شد. از آن زمان به بعد، با توجه به کشف موارد مختلف کاربرد فلز کروم در صنایع مختلف، فرایند جست و جو، اکتشاف و استخراج آن افزایش یافت. در عصر حاضر در اکثر کشورهای جهان مانند آمریکا، آفریقای‌ جنوبی، ترکیه، ایران، قبرس، کوبا، کانادا، فیلیپین، شوروی سابق، زیمباوه، برزیل، هند، آلبانی و چین معادن فعال کرومیت یافت می شود.

استخراج کرومیت از معدن

در ایران عملیات‌ اکتشاف و استخراج کرومیت حدودا از 50 سال قبل آغاز شده است. تاکنون نزدیک به 40 پتانسیل معدنی کرومیت در استان‌ های خراسان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، آذربایجان، اصفهان، زنجان، کرمان و لرستان کشف شده و بعضاً مورد استخراج قرار گرفته است. فعال ‌ترین معادن کرومیت ایران در حال حاضر در مناطق فاریاب، اسفندقه، فرومد سبزوار و خواجه جمالی قرار دارند.

مزایای استفاده از ماسه کرومیتی

ماسه کرومیتی از جمله نسوزهایی است که به صورت فراوان در دسترس است، قیمت پایینی دارد و مشکل خاصی در هنگام ریخته گری و قطعه سازی ایجاد نمی کند. ضریب انبساط حرارتی پایین  و نقطه ذوب بسیار بالا نیز از دیگر دلایل محبوبیت این دیرگداز است.

مزایای استفاده از ماسه کرومیتی

کاربردهای ماسه کرومیتی

  • استفاده به عنوان ماسه قالب ریخته گری فولاد
  • استفاده به عنوان ماسه رویه برای تولید قطعات چدنی
  • ساخت آجرهای نسوز کرومیتی، منیزیاکرومیتی (MC) و کرومیت منیزیایی (CM)
  • تولید محصولات نسوز بی‌ شکل نظیر انواع جرم ‌ها
  • استفاده به عنوان محافظ دروازه کشویی کوره ها و دیرگداز پشت بند
  • استفاده به عنوان رزین پیوند دهنده
  • کاربرد در صنایع تولید شیشه به عنوان جداره سقف و دیواره جانبی کوره‌ های قلیایی، قوسی و القایی
  • کاربرد در کنورتورهای مس و کوره های شعله ای مس
320 رای
5 | 5
عالی بود
خوب
معمولی
بد
خیلی بد بود
سوالات و نظرات شما
وحید دانافرد شنبه 25 آبان 1398
آیا این محصول برای مصارف محدود مناسب است ؟

سایت در حال بروزرسانی است. از صبر و شکیبایی شما سپاسگذاریم

پری خداپرست شنبه 25 آبان 1398
آیا این محصول برای مصارف محدود مناسب است ؟

سایت در حال بروزرسانی است. از صبر و شکیبایی شما سپاسگذاریم

مدیریت سایت شنبه 25 آبان 1398
آیا این محصول برای مصارف محدود مناسب است ؟

سایت در حال بروزرسانی است. از صبر و شکیبایی شما سپاسگذاریم.

وحید دانافر شنبه 25 آبان 1398
آیا این محصول برای مصارف محدود مناسب است ؟

سایت در حال بروزرسانی است. از صبر و شکیبایی شما سپاسگذاریم.

اختیاری
catalog

دریافت کاتالوگ جهت دریافت کاتالوگ محصولات شرکت آریا کالا تامین آسیا (آکتا) کلیک نمایید.

دانلود کاتالوگ